ابن الخطاب

خطوه جديده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 30283_14540474400a182c60
[b]عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا
او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة المنتدي
سنتشرف بتسجيلك
شكرا
ادارة المنتدي
[/b]
ابن الخطاب

خطوه جديده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 30283_14540474400a182c60
[b]عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا
او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة المنتدي
سنتشرف بتسجيلك
شكرا
ادارة المنتدي
[/b]
ابن الخطاب
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

أهلا وسهلا بك يا زائر في منتديات ابن الخطاب نتمنى لك دوام الصحة و العافية

الرئيسيةالبوابهأحدث الصورالتسجيلدخول

خطوه جديده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

5 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
بنت الاسلام
عضو زهبي
عضو زهبي
بنت الاسلام

الانتساب : 07/07/2009

خطوه جديده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Empty
مُساهمةموضوع: خطوه جديده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!   خطوه جديده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! I_icon_minitimeالأربعاء أغسطس 26, 2009 10:11 am

تأملت في حالي السنين اللي فاتت في رمضان، وفهمت ان كانت عندي مشكلة وهي الرغبة في تحقيق رقم قياسي في العبادات من عدد الختمات وعدد الركعات والأذكار...علشان لما حد يسألني، أو أنا لما أسأل نفسي، انت ختمت قد ايه؟ وصليت قد ايه؟ يبقى عندي رد، وبعد كده اتعلمت ان ده نوع خفي من الرياء أمام نفسي وكمان رياء أمام الناس.

هسألكم سؤال...هو ايه الهدف من رمضان؟ هل هو الصعود درجات كتير جدا في رمضان ثم السقوط بعده وترديد الكلمة المؤلمة "انا وقعت بعد رمضان"، ولا الهدف هو الاستمرارية؟

من المكان اللى انا واقف فيه هاخد يا رب خطوة. خطوة لانى نفسي استمر عليها بعد رمضان. فى سنين فاتت بحاول آخذ خطوات كتير مرة واحدة بس كنت بتعب وأقف.
وأنا نفسي أكمل السنة دي، انا اتعلمت انك بتحب الدوام والثبات على العمل حتى وان قل وحبيبك صلى الله عليه وسلم علمنا كدة لما قال: "أحب الأعمال الى الله أدومها وإن قل" وكان بيشجع أصحابه وبيشجعنا على كده.

عشان كده السنة دي هفتح صفحة جديدة فى قصة حب معاك نفسي انها لا تقل ولا تنقطع بعد رمضان. هاخد خطوة من المكان اللى انا واقف فيه وعشان اقدر استمر هعبّـر عن حبي على حسب مقدرتي وعلى وسعي مش على وسع غيري وأنا مركز وعيوني على اني استمر ولا انقطع لانى عرفت انك بتحب العمل المستمر مش المنقطع لان الله الباقى بيحب العمل المستمر الباقي.

هكتب انا مكاني فين من صلاة الفرض وهدفي اني اتقدم خطوة في رمضان واستمر عليها بعد رمضان، لو انا مش بصلي يبقى الهدف هو الصلاة في أول الوقت، لو أنا بصلي أول الوقت يبقى الخطوة تبقى الصلاة في المسجد، من المكان اللي انا واقف فيه هاخد خطوة على مقاسي واستمر عليها وتبقى مستمرة ومستديمة بعد رمضان ان شاء الله.

هكتب انا مكاني فين في القرآن وهاخد خطوة للأمام، لو أنا عمري ما فتحت المصحف هبتدي بقراءة مع الفهم من كتب التفاسير اللي على مستوايا، وهدفي هو القراءة والفهم، وهحاول على قدر استطاعتي، ممكن مختمش ولا ختمة بس هفهم اللي هقراه وهستفيد منه وهطبقه على حياتي بإذن الله.

هكتب انا مكاني فين من صلة الرحم، لو مقاطع حد من أهلي يبقى لازم حالا اصالحهم وهتواصل معاهم كل أسبوع ولو بالتليفون. وهستمر على كده بعد رمضان.

هحدد انا مكاني فين في العمل الخيري، لو انا عمري ما اشتركت في جمعية خيرية، يبقى خطوتي اني اشترك واروح مرة كل اسبوع باستمرار، مش اروح كل يوم في رمضان وبعدين اتعب واقف ولا أذهب على الاطلاق.

وهطبق المنهج ده على كل حياتي من معاملتي لأهلي لشغلي لكل تفصيلة من تفاصيل حياتي.
ابن الخطاب
المـديـر العـــام
المـديـر العـــام
ابن الخطاب

الانتساب : 28/05/2009
المزاج : إرضاء الله

مُساهمةموضوع: رد: خطوه جديده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!   خطوه جديده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! I_icon_minitimeالأربعاء أغسطس 26, 2009 3:28 pm

خطوه جديده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Qatarya_Gr9DWPoT8U
https://ebnelkhattab.yoo7.com
بنت الاسلام
عضو زهبي
عضو زهبي
بنت الاسلام

الانتساب : 07/07/2009

مُساهمةموضوع: رد: خطوه جديده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!   خطوه جديده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! I_icon_minitimeالخميس أغسطس 27, 2009 5:19 pm

شكرا اسعدنى مرورك بالموضوع
جزانا الله واياكم كل خير
ولاء من الله
مشرفة قسم الخدمات الاسلامية ومسابقة رمضان
مشرفة قسم الخدمات الاسلامية ومسابقة رمضان
ولاء من الله

الانتساب : 29/07/2009

مُساهمةموضوع: رد: خطوه جديده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!   خطوه جديده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! I_icon_minitimeالسبت أغسطس 29, 2009 3:22 am

خطوه جديده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! P-yemen1%20(114)
خاطب الحور العين
المشرف العـــام
المشرف العـــام
خاطب الحور العين

الانتساب : 27/06/2009

مُساهمةموضوع: رد: خطوه جديده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!   خطوه جديده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! I_icon_minitimeالسبت أغسطس 29, 2009 10:09 pm

ما شاء الله اختي الفاضله بنت الاسلام
مواضيعج دائما مميزه وطرح مميز
لا تحرمينا هالمواضيع الرووووعه
وجزاج ربي الف خييير
ويعله في موازين حسناتج

تقبلي مروري المتواضع ع صفحتج العطره
اخوج ...خااطب الحور العين :D
أبو محمد
مراقب عام
مراقب عام
أبو محمد

الانتساب : 14/08/2009

مُساهمةموضوع: رد: خطوه جديده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!   خطوه جديده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! I_icon_minitimeالثلاثاء سبتمبر 01, 2009 9:11 am

خطوه جديده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 16

[url=https://ebnelkhattab.yoo7.com/a href=]http://www.egpy.yoo7.com[/url]" class="postlink" target="_blank">خطوه جديده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 74</A>

خطوه جديده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» تعليم فوتوشوب خطوه بخطوه .....
» وليس الذكر كالانثى حقيقه علميه جديده